Hvordan kan I styrke arbejdsmiljøet og patientsikkerheden på samme tid?

Skrevet fredag den 11. november 2014

Og så tænker du sikkert: hvad har de 2 ting nu med hinanden at gøre?

Prøv at forestil dig et plejehjem, hvor en social-og sundhedsassistent, lad os kalde hende Marianne, har været årsag til en utilsigtet hændelse, hvor to borgeres medicin forbyttes, og den ene borger bliver indlagt på intensiv afdeling på hospitalet. Denne situation er forfærdelig for alle- og herefter kan der ske to ting:

1. Ledelsen og resten af personalet forfærdes over at den fejl overhovedet kunne opstå. Ved Marianne da ikke, at medicin skal håndteres med omhu og sikkerhed? Ledelsen kalder hende til samtale, da hun har været årsag til hændelsen, og Marianne får frataget retten til at håndtere medicin og får samtalen lagt i sin personalesag. Ledelsen fortæller borgeren og de pårørende, at de roligt kan stole på personalet, fordi hende der var årsag til hændelsen, må nemlig ikke give medicin mere.

Marianne føler, at hendes kollegaer taler om hende bag hendes ryg, og der går ikke mange dage før hun bliver sygemeldt. Langtidssygemeldt. Hun betvivler sin faglighed, sin dømmekraft, bliver konstant angst for at lave fejl og kan ikke sove om natten

2. Ledelsen og resten af personalet hjælper Marianne med at få sat ord på hændelsen. Ledelsen taler med Marianne om hændelsen, og anerkender hendes indsats for at reagere så hurtigt, da hun opdagede skaden på borgeren. Ledelsen roser Marianne for hendes omsorgsfulde måde at undskylde hændelsen overfor borgeren og de bekymrede pårørende på.

Ledelsen opfordrer Marianne til at skrive en utilsigtet hændelse, med fokus på hvad hun mener bidrog til denne hændelse og hvordan de fælles kan forebygge dette fremover.

Det viste sig nemlig, at Marianne var på aftenvagt som den eneste fastansatte. De andre to var vikarer, der godt nok har været på plejehjemmet før, men de havde en masse spørgsmål til Marianne – mens hun var ved at dele medicinen ud. Ikke nok med det, men én af de andre borgere var blevet tiltagende dårlig, havde besværet vejrtrækning og feber. Marianne skulle altså skynde sig at give medicinen, så hun kunne ringe op til vagtlægen, så borgeren kunne komme i behandling.

Alt sammen noget som kunne være sket for hvilken som helst medarbejder… Og det vidste ledelsen godt. Derfor iværksætter de et hurtigt debriefing møde for personalet og Marianne, hvor der bliver lagt vægt på, at der er nogle usikkerheder i den måde de tilrettelægger arbejdet på, som gør at dette kunne ske. De spørger om andre har oplevet noget lignende? Og ja… Det har næsten alle, der giver medicin. På mødet taler de om vigtigheden i, at drage omsorg overfor hinanden i personalegruppen, når noget så forfærdeligt sker, fordi det er meget voldsomt at være årsag til en skade på en borger. Ledelsen understreger, at det vigtige er at erkende, at ingen er ufejlbarlig, og at de i fællesskab lærer hvilke omstændigheder, der gjorde hændelsen mulig.

Tror du Marianne bliver langtidssygemeldt? Næppe.

Tror du at borgeren og de pårørende oplever øget tryghed og tillid, når ledelsen og personalet tager ansvar, og fortæller at de vil gøre alt for at forebygge at den skade, der skete med borgeren ikke sker for en anden? Ja, sandsynligvis. Undersøgelser peger også på det.

Som du nok ved er et godt psykisk arbejdsmiljø fundamentet for, at vi mennesker trives på vores arbejde. Vi vokser også som personalegruppe af at tale åbent om de fejl vi begår, og kvaliteten af vores arbejde øges når vi har en kultur, hvor vi kan skabe læring og forebyggelse af årsagerne – så vi gør det bedre i morgen – sammen. Både for borgernes skyld, og bestemt også for personalets skyld.

Med ønsket om en dejlig dag.

Med venlig hilsen
Dorthe Olsen